„Sostar te na džanav, na mangav te xala” -Ceea ce nu cunosc, nu doresc să urăsc.

              Școala este un spațiu esențial pentru formarea caracterelor și promovarea valorilor sociale, iar diversitatea culturală reprezintă una dintre cele mai importante resurse educaționale. Într-un mediu școlar divers, elevii învață să respecte și să valorizeze diferențele de origine, limbă, religie sau obiceiuri. Această diversitate contribuie la dezvoltarea empatiei, gândirii critice și toleranței. Prin acceptarea și celebrarea diferențelor, școala devine un model de conviețuire armonioasă și un pilon al unei societăți deschise și echitabile.

              Promovarea diversității culturale în Liceul Tehnologic ,,Ion Creangă” Curtici, presupune din partea profesorilor un grad riodicat de implicare în crearea unui climat incluziv, adaptând metodele de predare pentru a reflecta pluralismul cultural și pentru a încuraja dialogul intercultural precum și activități extracurriculare menite să dezvolte empatie, toleranță și conștiință civică.

              Un aspect important în acest demers îl reprezintă educația despre evenimente istorice tragice, precum Holocaustul romilor (Samudaripen), o realitate adesea ignorată în trecut. Studierea acestui capitol dureros, reprezintă un exemplu crucial de integrare a diversității în educație este abordarea corectă și profundă a Holocaustului romilor (Samudaripen). elevii  învață despre pericolele discriminării, intoleranței și rasismului.

              Deși mai puțin cunoscut decât tragedia evreilor în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Holocaustul romilor a însemnat deportarea și exterminarea a zeci de mii de romi din Europa, inclusiv din România. În 1942, aproximativ 25.000 de romi au fost deportați de regimul antonescian în Transnistria, unde mulți au murit din cauza foamei, bolilor și abuzurilor.

              Școala noastră nu poate să ignore acest capitol dureros al istoriei. Prin organizarea de activități tematice – cum ar fi vizionări de documentare sau ateliere de istorie orală – elevilor li se aduc la cunoștință nu doar faptele istorice, ci și impactul profund al discriminării sistematice. Educația despre Holocaustul romilor contribuie la recunoașterea suferinței unei comunități marginalizate și la combaterea stereotipurilor persistente în societatea contemporană.

              Liceul Tehnologic ,,Ion Creangă” Curtici desfășoară frecvent inițiative care celebrează diversitatea culturală și încurajează incluziunea. Aceste activități includ:

              Zilele multiculturale sau internaționale( 8 aprilie- Ziua internațională a romilor), în care elevii prezintă obiceiuri, muzică și costume tradiționale specific etniei romă.

              Proiecte educaționale interdisciplinare, cum ar fi „Școala altfel”, unde profesorii colaborează cu ONG-uri sau lideri comunitari romi pentru a organiza sesiuni de dialog și schimb cultural.

              Expoziții de desene pe teme precum „Istoria și cultura romilor” sau „Sărbătorile comunităților din România”.

              Aceste activități ajută la construirea unei imagini reale și nuanțate asupra contribuției minorităților la patrimoniul național și european, înlocuind prejudecățile cu înțelegerea și respectul.

              Educația pentru diversitate nu este doar un ideal, ci o necesitate într-o societate pluralistă. Recunoașterea Samudaripen-ului nu este doar o chestiune de justiție istorică pentru romi, ci și o lecție crucială pentru întreaga omenire. Ea subliniază pericolele discriminării, ale urii rasiale și ale consecințelor nefaste ale indiferenței. Comemorarea victimelor și educarea generațiilor viitoare despre Samudaripen sunt esențiale pentru a preveni repetarea unor astfel de atrocități și pentru a construi o societate mai incluzivă și mai tolerantă.